wtorek, 9 kwietnia 2013

saga nishiki


Japońska technika tkania, gdzie osnową jest papier ryżowy, a wątkiem jedwab. Papier może być lakierowany, w wersji luksusowej pokryty srebrem, złotem, czy nawet platyną. Papierowa osnowa jest cięta ręcznie i podobno nawet po latach bardzo wytrzymała. A jeśli się zerwie, skleja się ją taśmą, jak na zdjęciu.


Zdjęcie znalazłam tu http://www.wormspit.com/saganishiki.htm

Technika powstała ok. 1800 r. (czyli stosunkowo niedawno) w klanie Nabeshima na wyspie Kiusiu. Tradycyjne wzory to Ajiro (bambus), Saya (buddyjski krzyż) i Hishi (diament). Podobno pierwszą inspiracją była chęć odtworzenia w tkaninie splotu widocznego w bambusowym suficie.
Przy tak delikatnej materii tkaniny przybywa bardzo powoli…


  

Z materiałów tkanych tą techniką powstają małe dzieła sztuki - torebki, biżuteria, ubrania dla lalek, a nawet pasy do kimona. 






6 komentarzy:

  1. Podziwiałam część prac właśnie na stronie Wormspit :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja też od tej zaczęłam,a potem mnie zaprowadziło dalej..

      Usuń
  2. Niesamowite są te tkaniny. Podobno Japończycy to "okrutna rasa" ;-), ale tkacze z nich fenomenalni!

    OdpowiedzUsuń
  3. prawda, prawda
    myślę, że na żywo tkaniny są jeszcze piękniejsze :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Odpowiedzi
    1. w sam raz do podziwiania kunsztu i precyzji przy takich delikatnych i szlachetnych surowcach
      u mnie na razie zgrzebne bawełny ;-)

      Usuń

Pozdrawiam odwiedzających i dziękuję za pozostawione komentarze